آخرین وضعیت لایحه دو روز تعطیلی به کجا رسید؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دولت مبنی بر 2 روز تعطیلی در هر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات از 44 به 40 ساعت به صورت دوشوری موافقت کردند.
ماه گذشته
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دولت مبنی بر 2 روز تعطیلی در هر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات از 44 به 40 ساعت به صورت دوشوری موافقت کردند.

حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره لایحه دو روز تعطیلی در هفته و کاهش ساعات اداری عنوان کرد: کلیات این موضوع که دو روز در هفته تعطیل شود و ساعت کاری در هفته به 40 ساعت برسد را نمایندگان مجلس تصویب کردند. اما گویا هنوز نمایندگان بر سر این که چه روز‌هایی تعطیل شود و چه ساعاتی کاهش یابد، هنوز با هم اختلاف دارند. نظر دولت بر این است که خودش روز‌هایی که باید تعطیل شود، را انتخاب کند.


بر اساس این لایحه، در ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی 40 ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشوری و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور در چهارچوب دستورالعمل‌های پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشوری که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد برعهده دستگاه ذیربط است.

میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره 1- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعت کار خود را  تا یک چهارم ساعت کار روزانه حداکثر 10 ساعت تقلیل دهند، میزان حقوق و مزایا و نحوه محاسبه سوابق خدمتی کارمندان متناسب با ساعت کار آنان تعیین خواهد کرد.

تبصره 2- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری های فراگیر یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران ساعات کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان و تقویم آموزشی فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره 3- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش اقلیتی مراکز و واحدهای خدمات‌رسان آن نظیر واحدهای ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در 5 روز هفته تنظیم کنند.

تبصره 4- در همه قوانین و مقررات که از مبنای 44 ساعت کار در هفته و 176 ساعت کار در 4 هفته متوالی استفاده شده است از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به ترتیب به 40 ساعت کار در هفته و 160 ساعت کار در 4 هفته متوالی اصلاح می‌شود.

جدیدترین اخبار

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی