مهم

متن کامل «طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرایند رسیدگی در دیوان عالی کشور»

این طرح که هدف آن کاهش آمار ورودی دیوان عالی کشور است، در 21 اسفند 1402 در مجلس اعلام وصول شده و بررسی آن در کمیسیون قضایی مجلس در حال انجام است.
10 روز پیش
این طرح که هدف آن کاهش آمار ورودی دیوان عالی کشور است، در 21 اسفند 1402 در مجلس اعلام وصول شده و بررسی آن در کمیسیون قضایی مجلس در حال انجام است.

در همین راستا منتظری، رئیس دیوان عالی کشور، چندی پیش گفت انتظار داریم این طرح در همین مجلس به سرانجام برسد.


طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرایند رسیدگی در دیوان عالی کشور


ماده 1 ماده (28) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 به شرح ذیل اصلاح می شود

ماده 28 هرگاه بین دادگاههای عمومی حقوقی انقلاب کیفری خانواده و نظامی در مورد صلاحیت اختلاف شود هم چنین در مواردی که مراجع مذکور به صلاحیت مراجع غیر قضایی از خود نفی صلاحیت کنند و یا هم زمان خود را صالح بدانند پرونده برای حل اختلاف یا تشخیص صلاحیت به دادگاه تجدید نظر استان ارسال خواهد شد.

در صورتی که اختلاف مربوط به دادگاههای دو استان باشد شعبه اول دادگاه تجدید نظر استانی که مرجع قضایی آن آخرین قرار عدم صلاحیت را صادر نموده است حل اختلاف می نماید.

تبصره 1 - حل اختلاف بین دادگاههای دادگستری و دیوان عدالت اداری بدون حضور مشاور در دیوان عالی کشور به عمل می آید.

چنانچه رأی مورد اعاده دادرسی قبلاً در دیوان رسیدگی شده باشد مبلغ مذکور به مأخذ بیست برابر محاسبه میگردد و در صورت تجویز اعاده دادرسی مبلغ تودیعی مسترد و در غیر این صورت تحت عنوان هزینه دادرسی به حساب خزانه واریز خواهد شد.

تبصره 2 حل اختلاف بین دادگاه صلح به ترتیب مقرر در قانون شورای حل اختلاف مصوب 1402 می باشد.

تبصره 3 حل اختلاف در مقام رسیدگی به اختلاف بین دادگاههای دو استان در شعبه اول دادگاه تجدید نظر با حضور رئیس کل دادگستری استان به عمل می آید. تصمیم شعب مذکور برای مراجع ذیربط لازم الاتباع میباشد.


ماده 2 ماده (465) قانون آیین دادرسی کیفری به شرح ذیل اصلاح می شود

ماده 465 پرونده ها و درخواستها به ترتیب وصول در دفتر کل یا در صورت تأسیس واحد رایانه در این واحد با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی ثبت میشود و پس از ممیزی و در صورت احراز شرایط لازم توسط رئیس دیوان یا معاون او و در غیاب آنان توسط یکی از رؤسای شعب دیوان به انتخاب رئیس دیوان عالی کشور و از طریق سامانه رایانه ای با رعایت تخصص شعب و ترتیب وصول به یکی از شعب دیوان ارجاع می شود.


ماده 3- دو تبصره به شرح زیر به ماده (474) قانون آیین دادرسی کیفری الحاق می شود

تبصره -1 مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه به شرح ذیل تعیین می گردد

نسبت به آرای حضوری قطعی از تاریخ ابلاغ و نسبت به آرای غیابی از تاریخ انقضاء مهلت واخواهی و یا درخواست تجدید نظر و یا فرجام خواهی حسب مورد و در خصوص بند «الف» از تاریخ اطلاع از زنده بودن مقتول و بندهای «ب» و «چ» از تاریخ ابلاغ حکم محکومیت و بندهای «پ» و «ت» از تاریخ آخرین ابلاغ هر یک از دو حکم و بند «ب» از تاریخ ابلاغ حکم قطعی مربوط به اثبات جعل یا شهادت کذب و بند «ج» از تاریخ اطلاع از حدوث یا ظهور واقعه و یا ادله جدید میباشد.

تبصره 2 چنانچه متقاضی رسیدگی به اعاده دادرسی محکوم علیه باشد ضمن تقدیم درخواست میباید معادل ده برابر هزینه دادرسی موضوع بخش ششم قانون مذکور را در صندوق دادگستری تودیع نماید.


ماده 4 متن زیر به عنوان تبصره (4) به ماده (477) قانون آیین دادرسی کیفری الحاق می شود

تبصره - هزینه دادرسی درخواست اعمال این ماده معادل سی برابر هزینه اعاده دادرسی به طریق عادی موضوع بخش ششم قانون مذکور خواهد بود.


جدیدترین اخبار

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی